Det hænder ofte, at du shopper via internettet. Det er nemt og bekvemt. Du kan undgå at skulle ud i kulden. Du kan shoppe, når det passer dig – fx i frokostpausen eller efter fyraften. Der er ingen åbnings- eller lukketider, sådan, som der er i fysiske butikker. Og ja, du får altid hurtige og korrekte svar på dine spørgsmål, når du bruger den specifikke webshops Live Chat. Ved du, hvorfor? Det er fordi, der sidder et levende menneske bag ved skærmen og svarer på dine spørgsmål. Det er ikke en robot, som du taler med. Det er ofte et ungt menneske. Måske en studerende eller en anden person, som har brug for at tjene penge, så deres liv kan fungere.
Særlige servicecentre
De har taget en job hos et servicecenter. Hvem det er, du chatter med, er sådan set ligegyldigt. Det, du dog skal vide, er, at de unge mennesker har været igennem et ret hårdt træningsprogram, hvor de har skullet bruge tid på at lære at tale ordentligt til os. De har lært alt om telefonpasning, fordi det er også en af deres arbejdsopgaver. Og de gør deres bedste – ofte fejlfrit og med succes.
Du har derfor en pligt til også at tale pænt til dem, når du kontakter en webshops Live Chat – eller ringer op direkte til dem. Jo, jeg ved godt, at det kan være svært at holde temperamentet i skak, når du lige har modtaget et produkt, der er defekt, eller ikke er i den rigtige størrelse. Dette tillader dog ikke, at du skælder pigen eller den unge mand ud. I har jo ikke noget personligt forhold til hinanden. Og hun har gjort sidst bedste for at betjene dig, og du kan have lavet en fejl. Derfor: Tal pænt, også når du er frustreret over et produkt, der ikke fungerer for dig.
Hvad er Live Chat?
Live chat på en webshop er en funktion, hvor du kan chatte med en kundeservicemedarbejder i realtid, mens du er på webshoppen. Det betyder, at du kan stille spørgsmål eller få hjælp med eventuelle problemer, du har, uden at skulle ringe eller sende en e-mail.
Når du åbner live chat-funktionen, vil du typisk blive budt velkommen af en medarbejder, som vil spørge, hvordan de kan hjælpe dig. Du kan så skrive dit spørgsmål eller problem i chatboksen, og medarbejderen vil svare dig med det samme.
Fordelen ved live chat er, at det er hurtigt og nemt. Du behøver ikke at vente på at komme igennem til en medarbejder på telefonen eller vente på svar på en e-mail. Du kan få hjælp med det samme, og du kan chatte med medarbejderen, mens du stadig er på webshoppen, hvilket gør det lettere at få svar på eventuelle spørgsmål om produkter eller services, du overvejer at købe.
Alt i alt er live chat en bekvem måde at få hjælp, når du handler online. Det er en hurtig og effektiv måde at kommunikere med kundeservice på, og det kan hjælpe med at gøre din online shoppingoplevelse mere tilfredsstillende.