sprogpakken

 
 
 
Om sprogpakken For pædagoger - 4-dages kursus For nøglepersoner - 6-dages kursus For forældre
For pædagoger - 4-dageskursus
 

risikofaktorer

Der har længe været fokus på barnets tidlige sprogtilegnelse i danske dagtilbud, også lovgivningsmæssigt; først i forbindelse med de pædagogiske læreplaner (2004), og siden i forbindelse med den lovpligtige sprogvurdering af børn der i begyndelsen var for alle børn (2007), men som nu søges rettet mod børn med behov for en særlig sprogindsats (2010). Der er flere grunde til at der i de seneste år har været fokus på sproget.

Sproget spiller en stor rolle for barnets trivsel, fordi mennesker bruger sproget til at udtrykke behov og til at dele oplevelser og tanker, dvs. at sproget fungerer som en adgangsbillet ikke bare til sociale fællesskaber men også til personlig udvikling. Det er altså gennem sproget at barnet giver udtryk for sine tanker, følelser, meninger og behov.

Sprogpakken fokuserer på

  • Hvilke børn skal vi være særligt opmærksomme på?
  • Hvad er "sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering"?
  • Hvordan kan pædagoger finde de børn, der har behov for ekstra hjælp, og som det derfor vil være godt at sprogvurdere?
  • Hvad siger forskningen om risikofaktorer?

 

Dias risikofaktorer – Dias
Tekst forsknings-kortlægning – tekst
Tekst sprogtilegnelse i teori og praksis
tekst